Richter, Gerhard

Gerhard Richter
War Cut

Verlag: Thames and Hudson / Erscheinungsjahr: 2013 / 344 S. / Fester Einband / H24.8 cm x B21.0 cm x D0.0 cm 1'490 g

Zusammenfassung

In 1988, Gerhard Richter created one of the most controversial and fascinating political painting-cycles of all time, with his Baader-Meinhof series. In 2002, he returned to the theme of media and political truth with his artist's book War Cut. For this project, Richter photographed 216 details of his abstract painting 'No. 648-2' (1987), and, working on a long table over a period of several weeks, combined these 4 x 6-inch details with 165 texts on the Iraq war, published in the German Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper on the dates of the war's outbreak (20 and 21 March 2003). 'My method was to attach a number of texts to a number of images without having to think about whether something would be better positioned to the left or the right, above or below,' Richter told an interviewer, for a New York Times feature on the publication. 'I placed these images so that a connection develops in terms of colours, structures and other characteristics. . . . Some images match the cruelty and the madness described in the texts shockingly well. And others can even serve as illustrations when the texts speak of deserts and other landscapes.' Originally published only in German in 2004, this long-awaited English version of this important artist's book presents Richter's powerful attempt to accommodate the extremity of war. For this edition, Richter applied the same process of text selection to The New York Times, using the same dates of the war's outbreak.

Klappentext

Erst jetzt, acht Jahre nach Erscheinen der deutschsprachigen Edition erscheint die Originalausgabe des Künstlerbuches von Gerhard Richter, das eine bedeutende Werkgruppe in seinem Oeuvre bildet. Es ist der Verdienst von Marian Goodman, dass die New York Times nach langen Verhandlungen die Abdruckgenehmigung für die Texte erteilte.Das Buch folgt einem sich verdichtenden Rhythmus, in dem die Texte und die leeren Flächen den gleichen Raum wie die Bilder belegen - ein streng komponiertes Werk vom offenen zum geschlossenen Layout und dessen Spiegelung - ein konzeptuelles Künstlerbuch von zugleich großer Sinnlichkeit."Die 216 Details entstammen dem Abstrakten Bild Nr. 648-2 von 1987. Ich fotografierte die Details im Sommer 2002 und kombinierte sie später mit Texten, die in der New York Times am 20. und 21. März 2003, dem Beginn des Irakkrieges, erschienen waren." Gerhard Richter